Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 1 november 2010

Schalen..

Jag är en flitig användare av schalar och tänkte skriva ett inlägg om just denna lilla tygbit. En schal är för mig ett välkommen liten kompis som gärna hjälper mig att täcka min frusna axlar, eller mitt hår som en lat dag kan vara lite för otvättat.

Vi européer mötte schalen (eller sjalen som den även kallas, namnet härstammar från Persien) för första gången när den kom med det Ostindiska kompaniet vid 1700-talets mitt. I form av den lyxiga schalen från Kashmir, Indien. som än idag hänger med som en lyxig accessoar.
När Empir stilen lite senare tågade in blev schalen ännu mer populär. Den stämde väl in till den mjuka vackra stilen och var nästan ett måste då tygerna blev tunnare.


1843 [Women’s fashion in ninet... Digital ID: 118374. New York Public Library

Vid 1870 försvann schalen som "Modeplagg" och höll sig borta fram till början av 1900-talet. Den försvann dock inte helt, den levde kvar som ett vanligt, kärt och folkligt kvinnoplagg.

Handbroderad Piano schal, tidigt 1900-tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar