Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 14 mars 2010

Victor Horta.. en liten lektion om jugend..

Jag kommer ihåg när en vän i Belgien skulle köra mig genom Bryssel till flygplatsen en gång för massa år sedan. Då jag skymtade ett gigantiskt glashus och blev dödskär..men det var ju såklart INTE på tanken att hoppa ur bilen och kolla närmare på älskvärdheten. Det var bilköer, och jag var på god väg att missa mitt flyg..
Detta hus är ett växthus som ritades av Alphonse Balat och hans elev Victor Horta i slutet av 1800-talet. Det var Hortas första chans att visa framfötterna och det gick ju vägen.

Victor Horta är en av Jugend stilens främsta arkitekter och formskapare! Och Belgien räknas såklart som stilens Huvudstad. Jugend, eller Art Noveau som det också kallas, var den snirkliga och organiska stilen som växte fram i slutet av 1800-talet och fortsatte att florerar fram till 1914. Då Art Decon tog över. Inspirationen hämtades från Naturen och alla dess växter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar